یادداشت های پیشین ( فارسی )

“انتخابات آزاد” رمز فتنه ۹۲

در کمتر از شش ماه تا انتخابات ۹۲ که هنوز نام نامزدهای ریاست جمهوری و برنامه‌های آنان مشخص نیست، چه عناصر یا عواملی در سپهر انتخابات ۹۲ دیده می‌شود که حاکمیت جمهوری اسلامی را نگران کرده است؟ اشاره علی خامنه‌ای به کیست؟ برنامه حاکمیت برای انتخابات ۹۲ چیست؟

چندان که دور از انتظار نبود رهبر جمهوری اسلامی نسبت به انتخابات آتی ریاست جمهوری به برخی افراد و جریان ها هشدارهایی داد. وی با انتقاد از برخی که همواره می‌گویند انتخابات باید «آزاد» برگزار شود گفت: «مراقب باشید این حرف‌های شما، مردم را از انتخابات ناامید نکند..چرا اینقدر بر این مسأله تکیه و تلاش می‌کنید تا در ذهن مردم این تصور پدید بیاید که شرکت در انتخابات فایده ندارد؟ ..مبادا دچار غفلت شوید و جدول مورد نظر دشمن را پر کنید»- ۱۹ دی ۹۱-

در کمتر از شش ماه تا انتخابات ۹۲ که هنوز نام نامزدهای ریاست جمهوری و برنامه های آنان مشخص نیست، چه نگرانی هایی در سپهر انتخابات ۹۲ دیده می شود که حاکمیت جمهوری اسلامی را نگران کرده است؟ اشاره علی خامنه ای به کیست؟ برنامه حاکمیت برای انتخابات ۹۲ چیست؟

انتخابات ۹۲ : پتانسیل چالش برای نظام

انتخابات یکی از مکانیزم های تجلی اراده ملی در اداره کشور است مشروط بر اینکه انتخابات به معنای واقعی آزاد باشد. از آنجایی که لزوماً اراده ملی با خواست دولت های استبدای همسو نیست انتخاباتی که می باید مایه اقتدار حاکمیت گردد، مایه اختلال حاکمیت می شود. ناگزیر انتخابات مهندسی شده، راه حلی است که این نظام ها بر می گزیندد. صدام حسین نیز در آخرین سال حکومت مستبدانه خود، متوسل به انتخابات نمایشی شد که نتیجه آن را  قریب به صد درصد آرا به نفع خود اعلام نمود. اما چنان انتخاباتی نمایشی مانع از حمله به کشورش نشد وقتی او به دست خود انتخاباتی را رقم زد که فاقد شور و نشاط ملی بود. چنین شد که در اثر یورش خارجی، حکومت او در ۲۱ روز با کمترین مقاومت از سوی از مردمی که صدام مدعی بود به او عشق می ورزند، ذوب شد.

بی تردید آیت الله خامنه ای در نهان انتخابات پیش رو، پتانسیل چالشی بس سهمگین را می بیند. این نگرانی مختص به انتخابات آتی نیست. پیش از این نیز در انتخابات مجلس نهم وی تصریح کرده بود که انتخابات در جمهوری اسلامی ایران «همیشه یک حادثه چالش‌ برانگیز» است لذا توصیه نموده بود که «نباید اجازه داد انتخابات به چالشی برای امنیت ملی تبدیل شود.»

بی تردید انتخابات ریاست جمهوری که در ابعاد وسیع تر برای برگزیدن یک شخص به عنوان رییس جمهور در داخل و خارج کشور برگزار می گردد، می تواند به مراتب چالش برانگیزتر باشد.

در سخنرانی اخیرش آیت الله خامنه ای طی سخنانی ناظر به حوادث ۸۸ چالش هایی را یادآور شد که برای مردم و کشور (بخوانید حاکمیت) ضررهایی را به همراه داشت. (خامنه ای: پایبندی همه به این راه‌ها و قوانین سلامت انتخابات را تضمین می‌کند، مگر اینکه کسانی بخواهند از راه‌های غیرقانونی عمل کنند؛ همچنان که برخی در سال ۸۸ این گونه عمل کردند و برای مردم و کشور مزاحمت و ضرر به وجود آوردند و برای خودشان نیز در زمین و در ملأاعلی، اسباب سرشکستگی و بدبختی فراهم کردند.)

انتخابات ۹۲: سهل و ممتنع

مهندسی انتخابات بی تردید کاری سهل برای نظام های استبدادی است اما قبولاندن نتایج آن به مردمی که عموماً در آن مشارکت نکرده یا مشارکت منفی کرده اند (به نامزد مطلوب حاکمیت رأی نداده اند)، کاری است ممتنع. نمونه این امر ممتنع، ناباوری مردم به انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد در سال ۸۸ بود. انتخابات ۹۲ نیز از این امر مستثنی نیست. از این رو شخصیت های برجسته ای در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات آزاد را راه برون رفت نظام از بی اعتمادی مردم به حاکمیت دانسته اند. این افراد، مخاطبان سخن رهبر جمهوری هستنند که در گمان او «دچار غفلت شده و جدول دشمن را تکمیل می کنند.»

برای مثال محمد خاتمی اخیراً طی سخنانی با بیان اینکه انتخابات مطلوب ضوابط خاص خود را دارد، تاکید کرد که انتخابات آزاد مشروط به تعیین صلاحیت ها بدون جهت گیری خاص( نظارت استصوابی شورای نگهبان) و عدم دخالت کسانی است که حق دخالت در انتخابات و سیاست را ندارند (اشاره به دخالت سپاه). وی گفت: باید بتوانیم انتخاباتی آزاد با حضور همه قشرها داشته باشیم. برای برگزاری این انتخابات باید چیزهایی فراهم شود. -۸ آبان ۹۱-

هاشمی رفسنجانی نیز اخیراً طی سخنانی گفته است که: “برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل کند.-۲۰ شهریور ۹۱-

بدین ترتیب لااقل دو تن از روسای جمهور پیشین نظام، برون رفت از وضعیت بغرنج و مشکلات امروز نظام را در گرو انتخابات آزاد دانسته اند. علاوه بر این دو اخیراً ۶ تن از چهره های ملی- مذهبی (محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، حسین شاه‌حسینی، احمد صدر حاج سیدجوادی، اعظم طالقانی ونظام‌الدین قهاری) طی نامه ای سرگشاده به علی خامنه ای «انتخابات آزاد و بدون نظارت استصوابی» را توصیه کردند تا برآیند آن «رییس جمهوری باشد که واقعاً نماینده مردم است.»- ۱۳ دی ۹۱-

انتخابات آزاد، رمز فتنه ۹۲

در مقاله “فتنه ۹۲ و مختصات آن” گفته شد که اگر اصطلاح “فتنه سبز” پس از انتخابات ۸۸ توسط حاکمیت جمهوری اسلامی به کار بسته شد تا به سرکوب جنبش سبز مبادرت ورزد، دستگاه تبلیغاتی رژیم ازهم اکنون به پیشواز “فتنه ۹۲” رفته است.

بسی در خور توجه است که جبهه اصولگرایان سنتی عموماً، نوعی آشوب و اعتراض (فتنه) را در سپهر انتخابات ۹۲ پیش بینی می کنند. از اینرو از هم اینک در صدد خنثی سازی هرگونه تحرکی برآمده اند. برای مثال کمتر از ده روز پیش از موضعگیری اخیر رهبر جمهوری اسلامی، محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، گفته است که: همانطور که در فتنه ۸۸ کلید واژه “تقلب” رمز آشوب بود، این بار کلید واژه “انتخابات آزاد” را برای فتنه جدید به عنوان رمز آشوب انتخاب کرده اند و می خواهند بگویند انتخابات آزاد نیست و از پیش نتایج آن را زیر سوال ببرند. – ۱۰ دی ۹۱-

فتنه پیش از انتخابات

بنا به آنچه از متن اظهارات مقامات ارشد سپاه پاسداران فهمیده می شود، این نهاد نظامی که نقش محوری در سرکوب اعتراضات ۸۸ ایفا کرده بود، آمادگی کامل را برای سرکوب فتنه ۹۲ حاصل کرده است با این تفاوت که در گمان این نهاد نظامی، فتنه ۹۲ قرار است پیش از انتخابات بروز کند. چنین گمانی ناشی از فضای بازی است که معمولاً در مقطع تبلیغات انتخاباتی ایجاد می شود. پس از انتخابات از آنجایی که دوران هرگونه تبلیغ انتخاباتی سپری شده، سپاه پاسداران گمان دارد که راحت تر می تواند هرگونه اعتراضی را کنترل کند. اما در فضای تبلیغات پیش از انتخابات کار دشوارتر است.

سردار پاسدار محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران، با پیش بینی دو دسته عوامل برهم زننده نظم کشور در پیش از انتخابات که وی آنان را سران فتنه (اصلاح طلبان) و منحرفین (مشایی و اطرافیان احمدی نژاد) نامید، اعلام داشته که رهبر جمهوری اسلامی از سپاه انتظار واکنش به موقع در برابر تحرک این دو جریان را دارد. سردار آسودی گفته است که: «امسال فتنه و مشکلات ما،  قبل از انتخابات است و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح در این زمینه کار می‌کنند و مقام معظم رهبری نیز همین انتظار را از ما دارند…ما در این انتخابات فقط با فتنه مواجه نیستیم. ما هم با گروه منحرف و هم با فتنه‌گران مواجهیم…در شرایط کنونی باید حواس‌مان جمع باشد، چرا که ماه‌های آینده روزهای سختی در پیش رو داریم و دشمنان، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را انجام داده‌اند و تجربیاتی از فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی کسب کرده‌اند. – رادیوفردا ۱۹ دی ۹۱-

صریح تر از این اظهارات را حجت الاسلام سعیدی، نماینده رهبر در سپاه پاسداران، چنین اعلام داشته که: «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است». وی افزود:«سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست.» – رادیوفردا ۱۹ دی ۹۱-

نتیجه گیری: مهندسی معقول انتخابات

اینک سخنی صریح تر از اظهارات نماینده رهبر در سپاه پاسداران نمی توان یافت که خود اعتراف دارد «سپاه چارچوب انتخابات را تبیین می کند». در هیچ کجای اساسنامه سپاه نیامده است که چنین وظیفه ای برعهده این نهاد نظامی گذاشته شده باشد چه رسد به اینکه نماینده رهبر بگوید «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

دیگر معنای این سخن آن است که سپاه در انتخابات ۸۸ ، مهندسی نامعقول و غیرمنطقی را اعمال کرده بود که شاید بهتر باشد آن را «مهندسی ناشیانه انتخابات۸۸» نامید. نتیجه چنان مهندسی ناشیانه آن شد که علی خامنه ای انتخابات ۸۸ را «هتک حرمت نظام» نامید.

اینک در شرایطی که سوء مدیریت دولت کشور را به پرتگاه سقوط (اصلاحی که محسن رضایی در انتخاب ۸۸ به کار برد) کشانده، آستانه تحمل مردم در اثر افزایش قیمت ها شکننده شده، اصلاح طلبان و حلقه پیرامونی احمدی نژاد باید از دایره قدرت حذف شوند، بدیهی است که حاکمیت بروز اغتشاشاتی را در سپهر انتخابات ۹۲ پیش بینی می کند. این وظیفه بزرگ یعنی سرکوب معترضان و مهندسی انتخابات به سپاه پاسداران واگذار شده تا بار دیگر بیازماید آیا می تواند مانع هتک حرمت نظام شود یا حرمت نظام بار دیگر دریده خواهد شد؟

حسین علیزاده – ۸٫۱٫۲۰۱۳

http://www.radiofarda.com/content/f2-iran-election-khamenei-policy-sedition-92-free-choice-for-people-analysis/24820556.htm

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن