مصاحبه

سالگرد حمله ۷ اکتبر

در سالگرد ۷ اکتبر در این مصاحبه خاطرنشان ساختم که:

۷ اکتبر برای اسرائیل مانند ۱۱ سپتامبر برای امریکا رویدادی فراموش ناشدنی است که مسیر این دو کشور. متطقه و جهان را تغییر دادند.

این همه بی کفایتی از ارتش اسرائیل در عدم تشخیص ساخت ۵۰۰ کیلومتر تونل که طی سال‌های ساخته شد، قابل قبول نیست. ناگریز، دو تئوری مطرح است که بی عملی اسرائیل در روز ۷ اکتبر را توجیه می‌کند:
یکم: در آب‌های غزه یک نیم میلیارد متر مکعب گاز کشف شده که با حکمرانی حماس در غزه امکان استحصال آن برای اسرائیل ناممکن بود.
دوم: اسرائیل به دنبال ایجاد کانالی موسوم به کانال بن گورین(متقارن با کانال سوئز) است. کوتاه‌ترین مسیر از بندر ایلات در جنوب اسرائیل به دریای مدیترانه آن است که این کانال از غزه رد شود. بنابراین، اسرائیل نیاز به پاکسازی غزه داشت.

در فرض درست بودن این دو تئوری که بسیار با عقل جور در میآید، حماس به تله اسرائیل افتاده و با خود حزب‌الله و جمهوری اسلامی را نیز به تله کشانده است. بی خود نبود که نتانیاهو گفته بود، پایان این جنگ خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

چند نکته:
به رغم دست‌آوردهای نظامی چشمگیر، اسرائیل زیان‌های مهمی دیده:
یکم: شعار “ارتش شکست ناپذیر ” دیگر بر ارتش اسرائیل صدق نمی‌کند.
دوم: برای نخستین بار، پای اسرائیل به دو دادگاه بین‌المللی کیفری و دادگاه بین‌المللی دادگستری باز شده است.
سوم: اسرائیل فضای رسانه‌ای جهانی را حتی در اروپا و آمریکا ب کلی از دست داده است(نمونه آن تظاهرات متعدد در سرتاسر جهان حتی در امریکا و اروپا).

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن