صفحه نخستیادداشت‌های فارسی

روایت ظریف از برجام در مسلخ سپاه و روسیه

 ناگاه در مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ مصاحبه ای طولانی از جواد ظریف فضای رسانه ها را درنوردید. گو اینکه ظریف موضوعات مهمی را در این فایل سه ساعته به بحث گذاشته ولی کانونی ترین و پر تکرارترین موضوعی که او در این فایل پرداخته مساله حضور سپاه پاسداران در گوشه گوشه سیاست داخلی و سیاست خارجی است. او برای مخاطب خود هیچ جای تردید باقی نمی گذارد که گوشه گوشه سیاست داخلی و  خارجی جمهوری اسلامی توسط سپاه پاسداران «میلیتاریزه» شده ست. به گفته او، این وجه میلیتاریزه نظام با ابزار «دشمن» توجیه شده است، واژه ای که هزاران بار توسط علی خامنه ای استفاده شده است.

روایت ظریف از قربانی شدن سیاست خارجی توسط سپاه روایت تلخی است. اما آنچه روایت او را هولناک می کند همسویی سپاه پاسدارن و روسیه برای به مسلخ بردن برجام است. در حالی که برخی شخصیت های مهم نظام جمهموری اسلامی از جمله علی شمعخانی و علی اکبر ولایتی، تصریح کرده اند که روسیه شریک استراتژیک جمهوری اسلامی است، ظریف روایت دیگری را  به دست می دهد. او تصریح می کند که روسیه قصد داشت برجام به ثمر نرسد. او می گوید روسیه نگران بود که ایران از طریق برجام به امریکا نزدیک شود. از اینرو، روسیه در طی مذاکرات گاه گاه در راه توافق ایران و امریکا سنگ اندازی می کرد. اما، آنچه هولناک است اینکه به روایت ظریف از امضای برجام تا اجرای آن، این سپاه پاسداران بود که در راستای اهداف روسیه اختلالاتی در پیشبرد برجام ایجاد می کرد. از جمله او به موشکی اشاره می کند که توسط سپاه شلیک شد و روی آن به زبان عبری نوشته شده بود که «اسرائیل باید محو گردد.» همچنین او به توقیف سربازان امریکایی توسط سپاه و یورش به سفارت عربستان اشاره کرد و نتیجه گرفت که همه این اقدامات به منظور تامین نظر روسیه انجام شد تا برجام به مرحله اجرا در نیاد. او توضیح داد که روسیه به دنبال منافع خود است تا ایران تحت تحریم نتواند در عرصه نفت و گاز هرگز رقیب روسیه شود.

اما، آنچه برای اولین بار از زبان ظریف شنیده شد این است که نه تنها روسیه شریک استراتژیک ایران نیست بلکه سپاه به ابزاری در دست روسیه تبدیل شده است تا برجام را به مسلخ ببرد. او همچنین با اشاره به استفاده از پایگاه نوژه توسط بمب افکن های روسیه (که بر خلاف قانون اساسی بود) یادآور می شود که روسیه می توانست برای حمله به داعش از طریق دریایی مدیترانه هواپیماهای بمب افکن خود را روانه کند و نه از پایگاه نوژه.

اما، شاید دردناک ترین سخنان ظریف آنجاست که او از قربانی شدن جوانان ایرانی در سوریه به نفع تثبیت جایگاه روسیه پرده بر می دارد. بنابر روایت مقامات جمهوری اسلامی این قاسم سلیمانی بود که در دیداری با پوتین، او را قانع کرد که در جنگ سوریه علیه داعش و به نفع بشار اسد شرکت کند. اما، روایت دردناک ظریف چیز دیگری است. او تصریح می کند که پوتین تصمیم خود را برای حضور نظامی در سوریه از طریق بمباران های هوایی گرفته بود و هنگامی که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را به حضور پذیرفت، از او می خواهد که در سطح زمین این ایران باشد که با نیروهای خود حضور یابد. این مقطع همان مقطع است که جمهوری اسلامی هزاران تن از نیروهای ایرانی و شیعیان افغانی و پاکستانی را تحت عنوان «دفاع از حرم» عازم سوریه کرد. به این ترتیب سپاه پاسداران در راستای تثبت جایگاه روسیه در سوریه  هزاران تن را به مسلخ سوریه اعزام کرد تا روسیه حتی یک تن کشته در روی سطح زمین نداده باشد. با توجه به اینکه داعش فاقد نیروی هوایی و سامانه پدافند هوایی بود، روسیه هیچگونه خسارت مالی و جانی در این جنگ ندید. در عوض این سپاه پاسداران بود که هم هزینه مالی و هم هزینه جانی نیروهای سطح زمین را بر گرده مردم ایران نهاد.

شرح وضعیت میلیتاریزه شدن تمام ارکان جمهوری اسلامی توسط سپاه پاسداران به آنچه که گفته شد مختصر نمی شود. یکی دیگر از فرازهای هولناک سخنان ظریف آنجاست که ماجرا هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر را حکایت می کند. او چنین روایت می کند که سه روز پس از سرنگونی هواپیمای مزبور به جلسه شورای عالی امنیت ملی رفته و در آنجا از اعضا می خواهد که حقیقت ماجرا را بداند . او می گوید کشورهای خارجی از جمله کانادا معتقد است این هواپیما با شلیک موشک سقوط کرده است. «اگر چنین است بگویید تا راه علاجی پیدا کنیم». در این لحظه است که ظریف می گوید چنان برخورد تندی با او شده که تو گویی «کفر ابلیس» گفته است و از او خواسته می شود برود و روایت شلیک به هواپیما را «تکذیب» کند. از آنجایی که دبیر شورای عالی امنیت ملی علی شمعخانی یکی از فرماندهان سپاه است، این جا نیز او پرده از راز بزرگی برداشته که اولا مقامات سپاه می دانستند که هواپیما را ساقط کرده اند و ثانیا اراده بر کتمان آن داشتند.

این فایل صوتی ظریف اگرچه حاوی مطالب بسیار مهمی است اما، روایتی شفاف و دسته اول از نقش پررنگ سپاه در همه عرصه ها از جمله سیاست خارجی به دست می دهد ولی آنچه برای اولین با از زبان یک مقام عالی رتبه شنیده می شود این است که سپاه پاسداران «دستآوزیز» روسیه قرار گرفته است.   

تاریخ انتشار: ۲۷آوریل۲۰۲۱/ ایران بریفینگ

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن