صفحه نخستیادداشت‌های فارسی

فتنه در ایران، خیزش اسلامی در مصر: مصادره به مطلوب تا کجا؟

تحولات روزهای اخیر مصر، جمهوری اسلامی را ناگزیز به موضع‌گیری نموده است.اگر بیننده تلویزیون نداند گزارش‌های تلویزیونی از قاهره گزارش می‌شود، چه بسا آن را با حوادث پس از انتخابات ایران اشتباه بگیرد با یک تفاوت که تظاهرات مردم ایران به مراتب مسالمت آمیزتر از مصر بود و در مقابل خشونت به کار گرفته در ایران توسط دولت به مراتب بیشتر از مصر. به رغم این تشابه، اما، دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی، آنچه در مصر رخ می‌دهد را خیزش اسلامی و آنچه در ایران رخ داد را فتنه نامیدند.

تحولات روزهای اخیر مصر، جمهوری اسلامی را ناگزیز به موضع‌گیری نموده است.اگر بیننده تلویزیون نداند گزارش‌های تلویزیونی از قاهره گزارش می‌شود، چه بسا آن را با حوادث پس از انتخابات ایران اشتباه بگیرد با یک تفاوت که تظاهرات مردم ایران به مراتب مسالمت آمیزتر از مصر بود و در مقابل خشونت به کار گرفته در ایران توسط دولت به مراتب بیشتر از مصر. به رغم این تشابه، اما، دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی، آنچه در مصر رخ می‌دهد را خیزش اسلامی و آنچه در ایران رخ داد را فتنه نامیدند.

آنچه دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی یادآور نمی‌شود اینکه در خیزش اسلامی مصر! مردم مقر حزب حاکم را به آتش کشیدند، به پلیس حمله کردند و رهبران توصیه‌ای به مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات نمی‌کنند. در مقابل در فتنه ۸۸ ( تعبیر گزنده‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای نیز بارها از آن استفاده کرد) رهبران جنبش بارها و بارها مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات را به مردم گوش‌زد کردند و اندک خشونت به کار گرفته شده نیز چه بسا توسط عوامل رژیم بود تا چهره جنبش را برای یافتن بهانه‌ای جهت سرکوب تخریب کنند.

اما آنجا که بی‌شرمی را حد ومرزی نباشد، جنبش مدنی ملت ایران که تظاهرات سکوت در ۲۵ خرداد ۸۸ را رقم زدند، فتنه و خشم فروخفته مردم مصر که دست به تاراج اسباب و اثاثیه مقر حزب مبارک زدند، خیزش اسلامی نام می‌گیرد. به اظهارات احمد خاتمی خطیب جمعه تهران در ۸ بهمن توجه کنید تا بدانید جمهوری اسلامی در کدام اوهام سیر می‌کند. خطیب جمعه تهران با بیان این که مردم در این قیام‌ها با شعار الله اکبر به پیش می‌روند، این امر را نشانگر ماهیت اسلامی قیام بر شمرد و گفت:”این قیام یک قیام دینی است.” مگر در جنبش سبز علاوه بر شعر الله اکبر، یا حسین میرحسین شعار مردم نبود؟ پس چرا عضو خبرگان رهبری شعار مردم ایران را نشنید؟

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری پا را از این فراتر نهاد و برای مصریان نسخه نوشت وگفت: “آفرین بر آنها که به خروش خود ادامه می‌دهند و معتقدند که کشورشان باید از لوث وجود دیکتاتورها و اطرافیان آنها پاک شود.” این خطیب فاضل! خروش بر علیه دیکتاتورها را در مصر در حالی‌که دولت مصر قانون منع آمد و شد اعلام کرده است، توصیه می‌کند و حال آنکه برای حق اعتراض مردم ایران که قانون اساسی ایران آن را مجاز دانسته و سبزها برای راهپیمایی خود با مراجعه به وزارت کشور تقاضای مجوز کردند و مورد مخالفت قرار گرفت، هیچ نمی‌گوید.

خطیب جمعه فریاد خشم فروخفته (تعبیری که اوباما برای اعتراضات مردم مصر به کار برد) از هزاران کیلومتر آن سو تر را شنید و مدعی شد که خاورمیانه اسلامی در حال شکل گرفتن است ولی صدای اعتراض مردم معترض ایران در راهپیمایی سکوت در ۲۵ خرداد ۸۸ را نشنیده گرفت. امام جماعت عادل! تهران آنگاه نماز جمعه را برپا کرد تا گواهی باشد بر اینکه حاکمان در ایران مثل هر دیکتانوری ناشنوا هستند. مگر شعار مردم در تظاهرات‌های سبز‌ها و و به ویژه شب هنگام بر فراز پشت بام ها شعار : “الله اکبر” نبود؟ پس چگونه بود که ماموران حکومتی برای ساکت کردن مردم به درون منازل آنان می‌ریختند تا معترضان را ساکت کنند ولی فریاد الله کبر در مصر فریاد خیزش اسلامی مصر است.

جالب‌تر اینکه خطیب جمعه که زلزله ۸۸ را در ایران نادیده می‌انگارد، پا را از این فراتر نهاد و می‌گوید: پس از گذشت حدود ۳١سال از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده‌ی بدیعی مواجهیم که باید منصفانه بگوییم این حرکات، پس لرزه‌های انقلاب اسلامی است خطیب دانشمند! جمعه آنگاه که ماهرانه خیزش مصر را به انقلاب ۵۷ ایران و نه جنبش سبز ۸۸ ایران گره می‌زند، پرده از حقیقتی بر می‌دارد که چه بسا تا اندک زمانی پس از این، تمام خواب و خیال او را برهم زند آنجا که احمد خاتمی می‌گوید: نگرانی که در جریان حرکات امروز دنیای اسلام داریم خلاء رهبری است. امیدواریم که این جریانات به دنبال یک رهبر مسلمان (لابد آیت‌الله خامنه‌ای) بگردند و نگرانی ما را از این جهت برطرف کنند. بحمدالله انقلاب اسلامی این مشکل را نداشت. وی افزود: به همه‌ی این کسانی که واقعیات را نمی‌بینند می‌گویم که خاورمیانه اسلامی با محوریت اسلام، دین و مردم سالاری دینی در حال شکل‌گیری است.

عجیب اینکه خطیب دانشمند! حمایت آمریکا از خیزش مصر را فراموش کرده آنجا که اوباما آن را خشم فروخفته مصریان نام نهاد ولی اظهارات احتیاط‌آمیز و با تأخیر اوباما و کلینتون را در حمایت از جنبش سبز را دست داشتن آنان در پشت فتنه طراحی شده ۸۸ دانستند.

جمهوری اسلامی شالوده‌ای است از دنیایی تناقض و دروغ و فریب. انسان متحیر می‌شود وقتی می‌بیند که سخنگوی وزارت خارجه ایران طی توصیه‌هایی بلندبالا از دولت مصر می‌خواهد که به خواست مردم احترام بگذارد. کسی نمی‌تواند ایراد بگیرد که چرا دیگری دروغگو و فریبکار است ولی پرسش این است که چرا خود فریبکار و دروغگو نمی‌داند که آخر مردم را عقل و هوش است که تناقضات رفتاری و گفتاری آنان را در می یابند. پس با این حساب آیا نباید از خود بپرسند: نوبت ما کی فرا خواهد رسید.

تاریخ انتشار:

۱۳ بهمن ۱۳۸۹ / ۲ فوریه ۲۰۱۱

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن