یادداشت های پیشین ( فارسی )

پایان ثبت نام ریاست جمهوری، آغاز فتنه ۹۲؟

بر این موجبات فتنه، بیش از این نیز می توان برشمرد که مثلاً در اوان انتخابات نیروهای سرکوب شده در 34 سال گذشته، به دور از تعلق به هریک از سه اردوگاه مثلث یاد شده، ساز دیگری را کوک کنند که آن نیز فتنه دیگری است. با این حساب دور از واقعیت نیست که جمهوری اسلامی را «گرفتار در گرداب فتنه ها» بدانیم. لذا پرسش بجایی است که آیا پایان ثبت نام انتخابات، آغاز فتنه 92 است؟

بر این موجبات فتنه، بیش از این نیز می توان برشمرد که مثلاً در اوان انتخابات نیروهای سرکوب شده در ۳۴ سال گذشته، به دور از تعلق به هریک از سه اردوگاه مثلث یاد شده، ساز دیگری را کوک کنند که آن نیز فتنه دیگری است. با این حساب دور از واقعیت نیست که جمهوری اسلامی را «گرفتار در گرداب فتنه ها» بدانیم. لذا پرسش بجایی است که آیا پایان ثبت نام انتخابات، آغاز فتنه ۹۲ است؟

 

پیش تر در مقاله ای تحت عنوان «فتنه ۹۲ و مختصات آن» گفته شد که اگر حاکمیت جمهوری اسلامی پس از وقوع اعتراضات ۸۸ آن را «فتنه ۸۸» نامید، خود پیشاپیش «فتنه ۹۲» را برای حوادث احتمالی انتخابات ۹۲ به کار بسته چرا که نگران تکرار حوادثی از همان قبیل حتی پیش از انتخابات ۹۲ است.

به دیگر بیان، اگر انتخابات ۸۸، ظرفیت شورش ها و اعتراضاتی را پس از روز رأی گیری داشت و تا پیش از آن سرتاسر کشور در شور انتخاباتی بود، انتخبات ۹۲ چنان از ظرفیت شورش و اعتراض متراکم برخوردار است که بنا به گفته مقامات جمهوری اسلامی، انتظار هر حادثه ای پیش و پس انتخابات می رود.

ویژگی فتنه ۹۲ به شرحی که در آن مقاله اشاره شد عبارت است از:

الف) فرصتی برای اعتراضات

ب) گشایش محدود فضای انتخابات

ج) کاهش مشارکت

د) فرد منتخب غیر همسو با رهبر باشد ( از اصلاح طلبان یا حلقه احمدی نژاد موسوم به حلقه انحرافی باشد)

با آنچه که طی ۵ روز ثبت نام شاهد بودیم آیا بی راهه است اگر بگویم که یک یک نگرانی فوق برای حاکمیت در حال شکل گرفتن است؟ آیا نارواست بگوییم فتنه ۹۲ در حال انعقاد است؟

نگرانی از اعتراض

بنا به آمار وزارت کشور با پایان مهلت ثبت نام ۶۸۶ نفر خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نموده اند که تقریبا چهل تن از آنان کارگزاران جمهوری اسلامی (از جمله مجلسیان، دولتیان، شورای عالی امنیت ملی و..) هستند. بعید است که شورای نگهبان به تمامی این چهل تن که بسیارشان واجد ضوابط مندرج در قانون هستند، اجازه ورود در انتخابات را بدهد. آیا رد صلاحیت کارگزاران نظام که هریک در قد و قواره امروزشان از قد و قواره احمدی نژاد در سال ۸۴ بالاتر هستند، زمینه شکایات و اعتراضات را فراهم نمی آورد؟

نگرانی از گشایش فضای انتخابات

طی اظهاراتی تند و بی سابقه الیاس حضرتی، نماینده مجلس، در مناظره ای که اخیراً از صدا و سیما پخش شد، در تشریح علل شورش های سال ۸۸ صراحتاً و برای اولین بار در تلویزیون، شورای نگهبان را «عامل آتش افروزی» اعتراضات ۸۸ برشمرد و گفت: «یکی از مقصرین آن داستان (اعتراضات۸۸) شورای نگهبان بود. شورای نکهبان (به مانند) داور یک مسابقه است…در آن انتخابات…عددی از اعضای شورای محترم نگهبان رفتند (به نفع) یک جناح سخنرانی کرد…شما فکر نمی کنید خود این، عامل آتش زدن آن انتخابات شد؟»- لینک اینجا

اشاره این نماینده، به سخنرانی غلامحسین الهام، عضو شورای نگهبان، در یکی از گردهمایی های طرفداران احمدی نژاد در پیش از انتخابات ۸۸  و همچنین دفاع آشکار احمد جنتی، دبیر شورا، در نماز جمعه قبل از انتخابات به نفع احمدی نژاد بود که بی طرفی شورا را زیر سوال برد.

چنین روشنگری هایی از این نوع  که باید انتظار داشت از این پس مواردی بیشتری را شاهد باشیم بی درنگ فضای انتخابات آتی را ملتهب خواهد ساخت که به تعبیر حاکمیت موجبات فتنه ۹۲ خواهد بود خصوصاً اگر رو در رویی هاشمی- مشایی (پس از تایید صلاحیت هر دو) شکل بگیرد.

همچنین دور از انتظار نیست در صورت رد صلاحیت نامزدهای دولت (مشایی و رحیمی)، احمدی نژاد دست به افشاگری هایی بزند که جمع کردن آن برای رهبر سخت باشد.

رد صلاحیت و تایید صلاحیت رفسنجانی نیز هر دو «فتنه انگیز» است. رد صلاحیت او، رد صلاحیتی مردی است که عضو خبرگان و رییس مجمع تشخیص است ولی صلاحیت ریاست جمهوری را با آن پیشینه دراز ( جانشین فرمانده کل قوا، رییس مجلس، رییس جمهور) ندارد و تایید او، گشودن راهی است برای او که زخم خورده از رهبر (عزل از ریاست خبرگان، گرفتن دانشگاه آزاد از او، حبس فرزندانش) به تلافی برخیزد.

نگرانی از کاهش سطح مشارکت( مثلث انتخابات)

با پایان ثبت نام اینک از میان نامزدهای کارگزار نظام، مثلثی شکل گرفته که تایید صلاحیت نامزدهای اضلاع این مثلث می تواند رقابتی جدی را دامن زده و افزایش سطح مشارکت رأی دهندگان را موجب گردد. اضلاع این مثلث عبارتند از:

  • – ضلع نامزدهای منتسب به رهبر (که از قضا تعدادشان به رغم تعلقشان به طیف های گوناگون اصولگرا بسیار است مانند ولایتی، حداد، قالیباف، لنکرانی، ابوترابی و..)
  • – ضلع نامزدهای دولت (مانند مشایی، رحیمی، جوانفکر)
  • – ضلع نامزد اصلاح طلبان (مشخصاً شخص هاشمی رفسنجانی)

بدیهی است انتخاباتی با این ترکیب از رقابت جدی برخوردار است و موجب افزایش سطح مشارکت می شود. حال اگر شورای نگهبان مبادرت به حذف هر یک از اضلاع دو و سه کند، به دست خود سطح مشارکت را کاهش داده است (که مخاطراتی را به همراه دارد).

نگرانی از منتخب غیر همسو با رهبر

برآیند انتخابات ۹۲ جز از میان ضلع نخست، خواب رهبر را آشفته خواهد کرد. نامزد دولت هر که باشد (به ویژه مشایی) موجب خواهد شد «بختک احمدی نژاد» همچنان بلای خواب شیرین رهبر باشد همچنان که انتخاب رفسنجانی (سیاستمدار قدرتمند ولی زخم خورده) نیز بازتولید «حاکمیت دوگانه» را برای علی خامنه ای یادآور می شود که اگر چه رهبر بود تحت الشعاع رفسنجانی قرار داشت.

به دیگر سخن، نامزد دولت و نامزدی رفسنجانی به گونه شده که هر یک از این دو، استخوانی در گلوی رهبر هستند که نه هضم شان آسان است و نه برون افکندشان.

نتیجه:

  • ۱- اگر نامزد دولت رد صلاحیت شود، احتمال بسیار دارد که احمدی نژاد دست به افشاگری های بی سابقه بزند که این خود موجبات فتنه است.
  • ۲- اگر مشایی یا رحیمی تایید صلاحیت شوند، شورای نگهبان اعضای حلقه انحرافی را تایید صلاحیت نموده که موجب ریزش بدنه حامیان رهبر می شود که این نیز خود موجبات فتنه است.
  • ۳- اگر هاشمی رد صلاحیت شود، خامنه ای استوانه سترگی از جمهوری اسلامی را که حکومتش وامدار اوست، ویران کرده که این خود موجبات فتنه است.
  • ۴- اگر هاشمی تایید صلاحیت شود، مجالی برای واگویی آنچه در ۸۴ آن را «شکایت بردن به خدا» دانست، فراهم می شود. هاشمی برای پیروزی در انتخابات به کوفتن بر پرونده «فساد و تباهی و سوء مدیریت» احمدی نژاد (دولت مورد تایید رهبر) خواهد پرداخت که بی تردید آتش باری اردوگاه دولت را پاسخ خواهد شنید که این نیز موجبات فتنه است.

بر این موجبات فتنه، بیش از این نیز می توان برشمرد که مثلاً در اوان انتخابات نیروهای سرکوب شده در ۳۴ سال گذشته، به دور از تعلق به هریک از سه اردوگاه مثلث یاد شده، ساز دیگری را کوک کنند که آن نیز فتنه دیگری است. با این حساب دور از واقعیت نیست که جمهوری اسلامی را «گرفتار در گرداب فتنه ها» بدانیم. لذا پرسش بجایی است که آیا پایان ثبت نام انتخابات، آغاز فتنه ۹۲ است؟

http://www.radiofarda.com/content/f3_end_of_presidential_election/24985772.html

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن