صفحه نخست

ملاحظاتی بر جدایی سفیر سوریه و اظهارات او علیه جمهوری اسلامی

۲۱ تیرماه ، در ایران روز ملی حجاب و عفاف نام گذاری شده است. به این مناسبت هر ساله هزینه و تلاش تبلغیاتی گسترده برای مقابله با پدیده به اصلاح “بدحجابی!” مصروف می شود. در سال های اخیر برخورد پلیسی و افزون بر آن پیگرد قضایی بابزهکاران! به روند  تشدید حجاب اجباری در جمهوری اسلامی افزوده شده است.

در حالی که به اتفاق کلیه فرق اسلامی، اجبار کردن زنان به داشتن حجاب واجب نیست حجاب اجباری تنها در برخی از کشورهای اسلامی واپسگرا آن هم با اعمال خشونت بر زنان تحمیل می شود. شاید دو کشور پیشتاز در سخت گیری برای تحمیل حجاب اجباری، جمهوری اسلامی و عربستان سعودی باشند و بس.

در این میان باید تحمیل حجاب را در رژیم جمهوری اسلامی از عربستان نیز بدتر دانست چرا که بنا به آمار رسمی دولت عربستان در سرتاسر این کشور، هیچ دینی جز دیانت اسلام وجود ندارد. به عبارت دیگر سرتاسر جمعیت این کشور بنا به آمار، مسلمان تلقی می شوند. از این رو، حجاب اجباری در این کشور صرفاً بر زنان مسلمان تحمیل می شود. اما در ایران که دست کم بنا به اعتراف رسمی، پیروانی از ادیان زرتشتی، یهودیت و مسیحیت زندگی می کنند تحمیل حجاب اجباری، نه فقط در حق زنان مسلمان (که چه بسا مایل به حجاب گذاشتن نباشند) اجرا می شود بلکه بر کلیه زنان از دیگر ادیان نامبرده نیز تحمیل می شود.از سوی دیگر خشونت ۳۳ ساله در اجبار کردن زنان ایرانی برای به سرگذاشتن حجاب خود تاریخ غم انگیزی دارد که تفصیل دیگری را می طلبد.

در ۳۳ سال گذشته طرح های موهوم بسیاری برای گسترش “فرهنگ حجاب!” در کشور به اجرا گذاشته شده است که بنا به اعلام منابع رسمی دولتی همگی آنان با شکست مواجه گردیده است. اما آنچه در این میان تازه به نظر می رسد، شواهدی است از ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عرصه حجاب اجباری که در نوع خود تأمل برانگیزاست.

یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، اخیراً طی مصاحبه ای با باشگاه خبرنگاران به مناسبت روز ملی حجاب و عفاف با “نگران کننده” خواندن وضعیت حجاب و عفاف، وضعیت موجود را با نگاه امنیتی مورد ارزیابی قرار داده و با انتساب آن به “تلاش دشمنان” یادآور شد که “لازم است که نیروی انتظامی تلاش بیشتری را برای مقابله با نقشه های طراحی شده در این زمینه انجام دهد”. -۲۳ تیر ۹۱-

وی در این مصاحبه مقوله حجاب را در بستری “دفاعی- امنیتی” مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده و در عین حال اعتراف کرده است که “یکی از دلایل «عدم توفیق در کنترل ناهنجاری های جامعه» عدم تفاهم و عدم اجماع نظر بین بخش های مختلف است و این در حالی است که دشمنان ما در تهاجم فرهنگی اجماع نظر دارند”. – همان منبع-

به گفته وی، حدود ۳۰ دستگاه اجرایی (از وزارت ارشاد اسلامی گرفته تا آموزش و پرورش و صدا و سیما و..) در این زمینه مسئولیت دارند که بسیاری از دستگاه‌ها به این موضوع بی توجه شده و نه اقدامات سلبی انجام می دهند و نه اقدامات ایجابی.این مقام سپاه پاسداران همه دستگاه‌های ذیربط را به کم‌کاری در امر گسترش حجاب و عفاف متهم کرد.

در مثالی دیگر از ورود سپاه به مسئله حجاب، امسال و به مناسبت روز ملی حجاب “بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان” طی بیانیه ای پس از برشمردن اهداف دشمنان در برهم زدن عفاف جامعه به ترسیم دستورالعمل هایی برای مراجع دولتی مبادرت ورزیده که از جمله عبارتند از:

–          برخورد قانونی قوه قضائیه با مظاهر بدججابی در سطح جامعه (معابر – پارکها- سواحل – تفریح گاهها)

–          اقدام انقلابی مدیران تربیتی و آموزشی جامعه اسلامی در خصوص تبیین احکام و شئونات اسلامی برای دانش آموزان و دانشجویان

–          استفاده صدا و سیمای  جمهوری اسلامی از بازیگران عفیفه!

–          جایگزین مناسب به جای استفاده از ماهواره، اینترنت، بلوتوث! در اوقات فراغت جوانان

در اقدام مشابه سپاه گیلان، محمد امیر خانی، فرمانده سپاه ناحیه زنجان، نیز به مناسبت روز حجاب در «همایش حجاب و عفاف»، با اشاره به برنامه های «بسیج خواهران سپاه ناحیه زنجان»، گفت که این برنامه به منظور تبیین جایگاه حجاب و عفاف در جامعه برگزار شده است. وی از برگزاری نشست های مختلف در زمینه حجاب و عفاف از سوی بسیج خواهران سپاه ناحیه زنجان نام برد و اظهار داشت که این نشست ها در سطح مدارس و مساجد استان زنجان انجام می گیرد.

نتیجه:

۱- بنا به شرحی که گفته شد به نظر می رسد که برای نخستین بار سپاه پاسداران راساً خود در مسئله حجاب اجباری در کشور ورود کرده و در گام نخست دستورالعمل هایی را برای مقامات اجرایی صادر نموده است. دور از انتظار نخواهد بود در گام های بعدی سپاه پاسداران به عنوان مقام اجرایی چنین طرح هایی در مساله “سامان دادن به فرهنک حجاب و عفاف” در مسئله ورود کند خصوصاً آنکه اگر آنگونه که سردار جوانی پنداشته مسئله حجاب در اثر “تلاش دشمنان”، “نگران کننده” و در حوزه اقدامات ” دفاعی- امنیتی” قلمداد گردد، بی درنگ ورود در چنین حوزه ای در محدوده اختتیارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بنا به تعریف موسع از وظایف سپاه) قرار می گیرد.

۲- در آستانه سومین سالگرد شهیدان جنبش سبز، اخبار عدیده ای به گوش رسیده که مقامات امنیتی کشور حتی از برگزاری مراسم یادبود این شهیدان در منازل شخص شان نیز ممانعت به عمل آورده اند. تردیدی نیست که حاکمیت جمهوری اسلامی با علم و اطلاع از شکننده بودن شرایط امنیتی کشور، مترصد ست که هر جرقه ای را حتی به مناسبت برگزاری مراسم یادبود چند جوان جانباخته خفه کند.

در چنین شرایطی طرح دخالت و ورود سپاه پاسداران در مسئله “فرهنگ حجاب و عفاف” نه برخاسته از اهتمام آنان به فرهنگ سالم سازی فضای فرهنگی کشور است که اگر چنین بود شایست تر بود که برخورد شدیدی با پدیده شوم اعتیاد یا مفساد کلان اقتصادی به عمل می آوردند بلکه ورود در مسئله حجاب در واقع ناشی از طرح تشدید خفقان و سرکوب فعالان سیاسی است که حضور مقامات نظامی – انتظامی به بهانه حجاب و عفاف در سطح شهرها، می تواند بهانه خوبی برای رصد کردن فعالان سیاسی باشد نه سالم سازی فرهنگ کشور چرا که کار فرهنگی به عنوان مقوله ای  نرم افزاری با اقدامات خشن از نوع سخت افزاری اساساً ناسازگار است.

حسین علیزاده / ۱۵ جولای ۲۰۱۲

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن